Meny

Kreativ svacka

5 saker att tänka på i en kreativ svacka

Förra veckan pratade vi om hur du kan boosta din kreativitet, alltså vad som får igång den och vad du kan göra för att få mer av den. Den här gången ska vi snacka om när du hamnar i en kreativ svacka, när den är som bortblåst och inte verkar ha planer på att hälsa på heller.

Lyssna på poddavsnittet här:

1. Acceptans

Det första jag vill lyfta är att det är helt okej att vara i en kreativ svacka. Det tillhör livet, det händer alla, det finns ingen som är på topp jämt. Och även om det inte är speciellt välkommet så gör en klart bäst i att bara acceptera att det är så just nu – och försöka tänka att det kommer gå över, för det kommer det. Det är din hjärnas sätt att säga till dig att nu är det dags att vila och återhämta sig. Så var snäll mot dig själv, förebrå dig inte utan ta en kreativ paus helt enkelt.

2. Pausa

Precis som tips nr 4 förra veckan, som var just att pausa. De där 4 tipsen gällde ju hur du får igång din kreativitet. Så dem kan du börja använda dig av efter att du har tagit din välbehövliga paus.

Men när du kommer i en svacka, känner dig omotiverad och ingenting händer. Då är alltså det första du ska göra att försöka acceptera ditt tillstånd. Tänka ”Okej, jag är i en dipp. Jag tillåter mig själv att pausa kreativiteten en stund, så kommer den komma tillbaka.” Och så kan du unna dig att göra vad du vill eller absolut ingenting ett tag.

Kreativ svacka

3. Minska intrycken

Jag brukar faktiskt även dra ner på mängden kreativa intryck under en dipp. Inte scrolla Instagram lika ofta, inte snegla på min to-do-list, inte ställa klockan på helgen för att försöka krysta fram nåt. Sånt ger mig bara dåligt samvete och prestationsångest. Nej, det är skönare att ge sig själv ett andrum, att slippa se alla andra megakreativa människor i sociala medier, to-do-listan kan vänta.

Lägga bort mobilen är ju en bra grej att tänka på i många lägen. Så även här. Du kanske tänker att du varvar ner när du scrollar, men, ledsen, det funkar inte så. Du behöver rensa hjärnan och det innebär färre intryck ur cyberspace, poddar, ljudböcker, radio och TV.

4. Rensa hjärnan

Jag rensar min hjärna när jag tar en promenad och mobilen ligger kvar hemma. Eller när jag tar en tekopp och sätter mig framför en brasa och bara glor in i elden. Eller som just nu när jag spelar in det här så tittar jag på regnet utanför fönstret, superhärligt. Har ganska nyligen upptäckt att man kan söka på ordet ’meditation’ på Spotify och få spellistor med ljuvlig musik utan text, väldigt avslappnande. Och ASMR, oh my god, det borde nästan få ett helt eget avsnitt, jag älskar ASMR! Jag länkar mina 3 favoriter här nedan. Skotta på vintern, kratta på sommarn. Vad gör du för att rensa hjärnan? Gör mer av det.

Jonnah Friberg jonnah.se ASMR
Jonnah Friberg gör magisk ASMR (autonomous sensory meridian response)

5. Trust the process

För mig så kan en kreativ svacka komma sig utav andra situationer i livet, stress eller nån jobbig händelse, som i sin tur smittar av sig på min kreativitet. Så då behöver jag ju lösa grundproblemet innan jag kan komma de sju stegen som leder fram till min kreativitet. Det kan ju vara en lång process och under tiden behöver man vara snäll mot sig själv, inte pusha sig. Trust the process osv.

Sen efter att du har accepterat din svacka, pausat, minskat intrycken, rensat hjärnan – då kanske du börjar känna att du är sugen på att få tillbaka kreativiteten? Ja men då kan du lyssna på avsnitt 4 igen, där fokus ligger på att boosta kreativiteten. Men innan dess, lita på processen och att kreativiteten kommer tillbaka när du släpper den fri.

Gillade du det här inlägget? Signa upp på min mailklubb här:

Dela inlägget

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email